
ABC Rytierstva Nepoškvrnenej
Kto obetavo miluje Nepoškvrnenú, ten sa spasí, posvätí a iným k posväteniu pomôže. (sv. Maximilián Kolbe)
„P. Kolbe odhalil tajomstvo Nepoškvrnenej, a odhalil ju nielen ako najväčšiu krásu stvoreného sveta, ale predovšetkým ako silu, ohromnú energiu, ktorú chcel odovzdať aj iným. A práve kvôli tomu založil hnutie, ktorému dal názov „Rytierstvo Nepoškvrnenej“. (kard. Karol Wojtyła, 15.10.1977).
Čím je Rytierstvo Nepoškvrnenej?
Čím je Rytierstvo Nepoškvrnenej?
Rytierstvo Nepoškvrnenej je podľa jeho zakladateľa, sv. Maximiliána Mária Kolbeho „celosťou katolíckeho života v novej forme spočívajúcej na spojení s Nepoškvrnenou, našou Prostredníčkou všetkých milostí u Ježiša.“
Sv. Maximilián zhrnul cieľ a program Rytierstva v hesle: „Celý svet získať pre nepoškvrnenú Pannu, aby ona, a skrze ňu Kristus začal kraľovať v dušiach všetkých ľudí.“ Členovia Rytierstva si ako hlavnú úlohu stanovia šírenie Kristovho kráľovstva pod ochranou Nepoškvrnenej a prostredníctvom nej. Pričom povzbudzujú všetkých kresťanov, svetských i duchovných, aby sa odovzdali do jej služieb v poslaní, ktoré plní ako Matka Cirkvi.
Genéza MI
Rytierstvo Nepoškvrnenej (v skratke MI – podľa lat. názvu Militia Immaculatae) bolo založené 16.10.1917 v Ríme „na ochranu Cirkvi v mene Nepoškvrnenej“. Založil ho poľský minorita sv. Maximilián Mária Kolbe (1894 – 1941) ako mariánsko-apoštolské hnutie v Cirkvi. Toto hnutie podľa slov zakladateľa „sa snaží skrze úplné odovzdanie sa Nepoškvrnenej ... všetko preniknúť a v zdravom duchu uzdraviť“ – jednotlivcov, inštitúcie, spoločenstvá, celú spoločnosť privádzajúc všetko a všetkých k duchovnej obnove. Je otvorené pre svetských i duchovných a tak chce byť účinným nástrojom ochrany a šírenia kráľovstva Ježišovho Srdca.
Toto dielo, ktoré sa z Božej prozreteľnosti začalo v r. 1917 v Ríme, bolo najprv realizované a rozkvitlo v Poľsku. V roku 1919 bolo preštepené do Krakova, kde sa stretlo s veľmi priaznivým prostredím tradičnej a hlboko zakorenenej mariánskej nábožnosti. Komunita, ktorá v Ríme bola odpoveďou na nepriateľské vystúpenia odporcov Katolíckej cirkvi, predovšetkým slobodomurárov, sa v Poľsku stala hnutím prenikajúcim do takmer všetkých oblastí spoločnosti, zapaľujúc ich láskou k Nepoškvrnenej najmä prostredníctvom mesačníka „Rytier Nepoškvrnenej“.
Už za života zakladateľa získalo Rytierstvo Nepoškvrnenej požehnanie pápežov a biskupov. V roku 1922 bolo Cirkvou potvrdené ako „nábožný zväzok“ (kanonické právo nepoznalo inú formu, bližšiu dnešnému pojmu „hnutie“) a stalo sa medzinárodným katolíckym hnutím, do ktorého sa zapojil milión veriacich. Vďaka svojej angažovanosti v početných apoštolských dielach, ktoré priniesli veľký úžitok Cirkvi najmä v Poľsku a Japonsku, bolo pápežom Piom XII. uznané za „inštitúciu Božej prozreteľnosti“.
Dňa 17. októbra 1997, pri príležitosti 80–tého výročia vzniku, bolo Rytierstvo Nepoškvrnenej uznané Cirkvou za verejné, všeobecné a medzinárodné združenie veriacich, v ktorom sa klerici i laici zhodne s kanónom 298 Kódexu kanonického práva „spolu usilujú spoločnou činnosťou pestovať dokonalejší život alebo napomáhať verejný kult alebo kresťanskú náuku, alebo iné diela apoštolátu čiže podujatia evanjelizácie, vykonávať skutky nábožnosti alebo dobročinnej lásky a kresťanským duchom oživovať časný poriadok“. Rytierstvo Nepoškvrnenej ako združenie pôsobí opierajúc sa o predpisy kanónov 310-320 Kódexu kanonického práva, ako aj o predpisy vlastných Generálnych stanov, potvrdených Pápežskou radou pre laikov. Pôsobenie združenia v danom štáte navyše reguluje národné direktórium (na Slovensku v štádiu prípravy pozn. prekl.) potvrdené medzinárodným centrom MI v Ríme.
Členovia združenia sa nazývajú rytiermi Nepoškvrnenej. Tento názov poukazuje na charakteristický motív boja, ktorého sa podujíma každý vstupujúci do radov MI. Ide tu o boj so „silami temnoty“ organizovanými proti Cirkvi. Na čele tohto boja stojí Nepoškvrnená. Preto sa rytierstvo odvoláva na dobre známy obraz zo Zázračnej medaily, predstavujúci Nepoškvrnenú, ktorá stojí na zemeguli, ktorú ovíja had – satan a nohou mliaždi jeho hlavu. Z jej rúk na Zem zostupujú pramene milostí. Je to biblický obraz boja hada a Ženy, práve toho boja, ktorého sa zúčastňuje Rytierstvo Nepoškvrnenej. Názov zhromaždenia podčiarkuje šľachetnosť tohto boja, pretože s rytierskym stavom sa vždy spájajú také čnosti ako: česť, vernosť, zápal, odvaha. Podľa vyjadrenia pápeža Pavla VI. „každý kresťan má byť rytierom – militante“.
Povaha MI
MI nechce šíriť len určitú pobožnosť alebo špecifickú charitatívnu aktivitu, ale robí z mariánskej nábožnosti konkrétnu cestu k svätosti. Preto účasť v MI sa nemôže ohraničovať len do rozmeru pobožností, ale musí viesť k preniknutiu celého života mariánskym svetlom.
Sv. Maximilián, keďže chcel dať Rytierstvu Nepoškvrnenej čo najširšie možnosti pôsobenia, predpokladal tri formy alebo stupne účasti: MI-1, MI-2 a MI-3.
Hlavným prúdom je MI-1, ktoré pôsobí na princípoch hnutia, čiže neorganizovaným spôsobom. Príslušnosť v tejto forme spočíva na realizovaní základných podmienok obsiahnutých v Diplomčeku Rytierstva Nepoškvrnenej (úplné zasvätenie sa Nepoškvrnenej, Matke, Prostredníčke a Kráľovnej; nosenie Zázračnej medaily; zapísanie sa do knihy MI v jej sídle) a na prežívaní odovzdania sa Nepoškvrnenej individuálnym spôsobom, podľa svojich možností, bez prijímania akýchkoľvek špeciálnych úloh či dodatočných záväzkov. MI-1 je bázou, z ktorej vybraní členovia patria do ďalších stupňov Rytierstva: MI-2, MI-3.
MI-2 sú zorganizovanými skupinami, teda spoločenstvami, ktoré vedú formáciu členov a organizujú spoločné aktivity. Skupiny MI-2 majú právo tvoriť osobitné programy pôsobenia a fungovať ako konkrétne spoločenstvá s určenými právnymi základmi a s vlastným riadením. Typickým príkladom takého MI-2 je farská skupina Rytierstva.
V stupni MI-3 sú tí, ktorí chcú a môžu posvätiť celý svoj čas apoštolátu zhodnému s podstatou ideálu MI. Ide tu o napr. službu v Nepokalanovach (mestečkách Nepoškvrnenej), riadiacich centrách a mariánskych centrách, ako aj príslušnosť v mužských a ženských inštitútoch a zhromaždeniach s kolbiánskou inšpiráciou.
Generálne stanovy predstavujú tieto formy členstva v Rytierstve, no podrobnejšie sa zaoberajú jeho zorganizovaným pôsobením, teda MI-2. A to preto, lebo práve kvôli tejto forme pôsobenia bolo potrebné presne opísať jej zásady, a taktiež preto, že zorganizovaná skupina uľahčuje prehlbovanie duchovnej, teologickej i mariologickej formácie a tak umožňuje plodnejšiu apoštolskú prácu v diele obrátenia „všetkých a každého osobne“.
Spoločným elementom všetkých foriem je zasvätenie sa nepoškvrnenej Panne Márii. Členovia združenia vo všetkých formách začínajú „svoju misiu vlastného obrátenia a posvätenia“ (čl. 10), potom si osvojujú misiu Cirkvi. Túžia niesť Kristove evanjelium ako prameň ľudskej nádeje a obnovy spoločnosti (porov. čl. 12). Ako hlavnú úlohu si kladú „šírenie Kristovho kráľovstva prostredníctvom konania Nepoškvrnenej“ (čl. 8), „vedomí toho, že sú vždy a všade misionármi ...“ (čl. 12).
Tak v individuálnej ako aj v organizovanej činnosti členovia Rytierstva môžu a majú byť apoštolmi pera, mikrofónu, či obrazovky (čl. 13). „Majú podporovať ochranu života od počatia po prirodzenú smrť, dať sa do služieb dôstojnosti osoby a podporovať hodnoty bratstva, spravodlivosti a solidarity“ (čl.14). Členovia Rytierstva Nepoškvrnenej sú povzbudzovaní, aby obetovali svoje utrpenia Bohu skrze Nepoškvrnenú vďaka čomu celé Rytierstvo má účasť na vykupiteľskej obete Krista a oživuje svoj misijný záujem (čl. 18); členovia by mali navyše nosiť a propagovať Zázračnú medailu, ktorá je znakom Máriinej materinskej starostlivosti o hriešnikov a slúži ako prostriedok pre ich obrátenie (porov. čl. 12). Pre sv. Maximiliána bola medaila jedným z najmocnejších prostriedkov v apoštolskej činnosti MI.
Cieľ MI
Rytierstvo Nepoškvrnenej v súlade s Generálnymi stanovami „sa chce starať o čo najväčšiu slávu Najsvätejšej a nedeliteľnej Trojice“ (por. II. Vatikánsky Koncil, Dogmatická konštitúcia Lumen gentium, č.69) (čl. 2). Sv. Maximilián bol presvedčený, že „prostredníctvom Nepoškvrnenej najrýchlejšie a najľahšie bude [každý rytier] Ježišovým, bude Božím, a že ona v ňom a skrze neho bude neporovnateľne dokonalejšie milovať Ježiša, ako keby to sám skúšal všetkými možnými spôsobmi, ... že je to jediná cesta k najľahšej a najvznešenejšej svätosti, k čo najväčšej Božej sláve”. Sv. Maximilián zhrnul cieľ a program Rytierstva v hesle: „Podmaniť celý svet pre Nepoškvrnenú Pannu, aby ona a skrze ňu Kristus kraľoval v dušiach všetkých ľudí“. V ôsmom článku Generálnych stanov sa píše: „MI sa podujíma na úlohu šíriť Kristovo kráľovstvo vo svete prostredníctvom konania Nepoškvrnenej a povzbudzuje všetkých veriacich, aby sa zjednotili s Nepoškvrneným srdcom Panny Márie a dali sa jej do služieb v jej poslaní Matky Cirkvi.“
Sv. Maximilián vo svojej misijnej činnosti venoval zvláštnu pozornosť slobodomurárom a židom.
Dnes sú predmetom modlitieb a záujmu Rytierstva Nepoškvrnenej taktiež ateisti a ľudia nábožensky ľahostajní, ktorí zabudli na Boha a na kresťanské hodnoty. Sv. Maximilián určitým spôsobom predpokladal tento druh apoštolátu, pretože povzbudzoval k prekonávaniu ateizmu a novopohanstva.
Rytieri Nepoškvrnenej vo svojom široko chápanom misijnom pôsobení prichádzajú k neveriacim pripravení na úprimný a rozvážny dialóg, ukazujúc predovšetkým svedectvom svojho života, že kresťanské svedectvo „sleduje líniu najtajnejších túžob ľudského srdca a je ďaleké od degradácie človeka, prináša mu pre jeho dobro svetlo, život a slobodu“ (por. II. vatikánsky koncil: Lumen gentium č. 21).
Zakladateľ MI tužil, aby sa rytieri pomocou Nepoškvrnenej dostávali do každého prostredia a podujímali sa činnosti predovšetkým v oblasti vychovávania mládeže, médií a knižníc, na poli vedy, umenia, politiky, priemyslu, obchodu, služieb a pod. „Slovom – písal P. Kolbe – nech Rytierstvo všetko prenikne a v zdravom duchu vylieči, umocní a rozvinie na väčšiu Božiu slávu skrze Nepoškvrnenú a pre dobro ľudstva.“
Zakladateľ MI mnohokrát opakoval, že nadprirodzený cieľ možno dosiahnuť predovšetkým modlitbou, obetou, pokáním, plodne prežitým utrpením.
Cieľ existencie a predmet pôsobenia Rytierstva Nepoškvrnenej skrátene môžeme vyjadriť v nasledujúcich bodoch:
Cieľ existencie:
-
hlavný cieľ (v konečnom dôsledku): čo najväčšia Božia sláva
-
blízky cieľ: obrátenie a posvätenia každého človeka skrze Nepoškvrnenú
Cieľ pôsobenia:
-
boj so zlom:
-
prehĺbenie vlastného odovzdania sa Panne Márii
-
apoštolát: práca nasmerovaná na duchovné formovanie všetkých ľudí;
-
formácia animátorsko-riadiaceho kádra MI
Predmet pôsobenia:
-
predpokladaný: celý svet, všetci ľudia, a nie nejaká skupina, či spoločenská kategória;
-
konkrétny: ja sám a potom moje najbližšie okolie (členovia skupiny MI, do ktorej patrím, rodinní príslušníci, priatelia, známi, susedia, známi z práce, kamaráti a kamarátky detí ako aj ich rodičia, ľudia z mojej farnosti, obyvatelia mojej štvrte, či obce).
Duchovnosť MI
MI – po duchovnej stránke – je formou kresťanského života: je celosťou „katolíckeho života v novej forme spočívajúcej na spojení s Nepoškvrnenou, našou Prostredníčkou všetkých milostí u Ježiša.“ Základom Rytierstva je celé mystérium Márie, uvažované predovšetkým vo svetle nepoškvrneného počatia. Najdôležitejším krokom je – ako často vravieval sv. Maximilián – úplné a bezhraničné zasvätenie sa nepoškvrnenej Panne, aby sa v nás obnovilo jej dielo. Duchovnosť Rytierstva Nepoškvrnenej spočíva na prežívaní krstnej konsekrácie vo svetle Nepoškvrnenej, ktorú nám dal Spasiteľ. On na Kalvárii vykonal prvý akt odovzdania, keď zveril Máriu učeníkovi a učeníka Márii (por. Jn 19, 25-27). Život učeníka vypĺňa život Matky (por. Redemptoris Mater, č. 45). P. Kolbe prežíval výnimočným spôsobom svoje spojenie s Máriou. Rozumel to ako „premieňanie sa na ňu“, “stavanie sa akoby ňou samou“ a tak dosiahnutie dokonalejšieho zjednotenia s Kristom“ (porov. Generálne stanovy, čl. 2). Zakladateľ MI v súlade s náukou Cirkvi uznáva, že najdôležitejším privilégiom, ktorým Boh obdaril Máriu je jej Božie materstvo, ale vysvetľuje, že jej najosobnejšou vlastnosťou, ktorá vystihuje jej vnútornú prirodzenosť je nepoškvrnené počatie. Zasvätenie sa Nepoškvrnenej je podľa zakladateľa Rytierstva zásadným prvkom: „Podstatou MI je bezhraničné odovzdanie sa Nepoškvrnenej“, alebo ako písal na inom mieste: „odovzdanie sa Nepoškvrnenej do vlastníctva“.
Dôsledkom osobného odovzdania sa a špecifickou úlohou celého združenia je šírenie úcty k tajomstvu nepoškvrneného počatia Panny Márie, to znamená rozsievanie tejto pravdy do sŕdc všetkých ľudí a snaha o to, aby táto pravda v nich vzrastala a vydávala ovocie svätosti. Prejavovanie lásky k Nepoškvrnenej svedectvom svojho života uľahčuje kresťanské formovanie svedomí a novú evanjelizáciu. Skrátka, MI sa snaží, ako vravieval zakladateľ - „vteľovať do života“ dogmu Nepoškvrneného počatia Panny Márie, čiže v živote sa riadiť praktickými dôsledkami pravdy: v = V, čiže naša vôľa má vždy súhlasiť s Božou vôľou. Vtedy najlepšie splníme náš pozemský cieľ – dosiahneme najväčšiu svätosť. Je očividné, že túžba po dobre a víťazstve nad zlom pobáda využiť prostredníctvo Nepoškvrnenej. Posvätenie sa kresťana je bojom, do ktorého sú pozvaní všetci ľudia otvorení na spoluprácu s Božou milosťou. Najsvätejšia Panna Mária pomáha v tomto boji, dokáže vyviesť z morálnej biedy každého skrúšeného hriešnika, veď je plná moci Ducha Svätého, ktorý – ako odvážne hovorí sv. Maximilián „pôsobí len skrze Nepoškvrnenú, ako svoju Snúbenicu“ a preto jej patrí konečné víťazstvo.
Príťažlivá sila Rytierstva spočíva v tom, že mobilizuje ľudí do práce, veď každý veriaci človek by chcel čo najrýchlejšie a najistejšie dôjsť k Bohu. Kvôli tomu nikto nemôže byť prijatý do Rytierstva Nepoškvrnenej bez náležitej prípravy. Úmyslom tejto prípravy je vnútorná premena osoby vstupujúcej do radov MI.
Formácia MI
V MI sa formácia sústredí predovšetkým na tajomstve Nepoškvrneného počatia, pretože pre členov MI je Nepoškvrnená ideálom, ktorý sa snažia dosiahnuť, je istou cestou k svätosti, ako aj zárukou úspechu a cieľom apoštolátu. A to – dodáva sv. Maximilián – „vyplýva z uvedomenia si poslania Nepoškvrnenej“. V takomto aspekte taktiež Generálne stanovy vysvetľujú formáciu: „Členovia Rytierstva Nepoškvrnenej si berú vzor z Márie, Panny počúvajúcej, Panny modliacej sa, Panny Matky, Panny obetavej (por. Marialis cultus, č. 17-20) a tak uznávajú zásadný význam Božieho slova, liturgických obradov, modlitby, lásky ku všetkým a obety seba samého s cieľom spolupráce s Kristom na diele spásy sveta (čl. 5).
Čo predstavuje pojem „kresťanská formácia“? Apoštolská adhotácia Christifideles laici opisuje formáciu „ako stály proces osobného dozrievania a pripodobňovania sa Kristovi v zhode s vôľou Otca pod vedením Ducha Svätého“ (č. 57). Integrálna formácia vedie k „jednote života“ (por. č. 59-60), čiže zhody medzi vierou a životom, evanjeliom a kultúrou. V mieste stretnutia už neexistujú dva rovnobežné prúdy života: z jednej strany tzv. „duchovný“ s jeho vlastnými hodnotami a požiadavkami, a z druhej strany tzv. „svetský“ zahrňujúci len po ľudsky chápaný a prežívaný rodinný život, pracovné záväzky, spoločenské vzťahy, politické, kultúrne i vedecké angažovanie.
Ak adhortácia kladie také požiadavky na všetkých laických katolíkov, tým skôr sa to týka tých, ktorí patria do katolíckych združení. Preto je potrebné úvodné oboznámenie sa s charizmou Rytierstva, t.j. s jeho ideálom a štýlom apoštolátu. Okrem toho je nevyhnutná aj stála trvalá formácia, lebo po dedičnom hriechu morálna slabosť a náklonnosť k hriechu každého človeka „akoby nemala hraníc“. Preto príprava na Rytierstvo Nepoškvrnenej, ako aj formácia v MI spočíva na každodennom úsilí o vlastný kresťanský rozvoj, aby sme sa s každým dňom skrúšenosťou a vďakyvzdaním za získané milosti stávali čím ďalej tým viac kresťanmi a svätcami.
Na systematickú formáciu Rytierstva (v Poľsku – pozn. prekl.) slúžia predovšetkým časopisy: „Rytier Nepoškvrnenej, „Malý rytierik Nepoškvrnenej“, „Informátor Rytierstva Nepoškvrnenej“, „Čakám...“ (časopis mládežníckeho hnutia Rytierstva Nepoškvrnenej), ako aj formačné rekolekcie a dni duchovnej obnovy, ktoré svojim programom zahrňujú rôzne stavy, profesie, vekové skupiny, ako aj formačné stupne.
Apoštolské prostriedky MI
Rytieri Nepoškvrnenej využívajú vo svojom apoštoláte všetky vhodné prostriedky, aké im dovoľuje ich stav, podmienky a okolnosti, v ktorých sa nachádzajú. Najúčinnejšími prostriedkami sú: modlitba, pokánie a svedectvo kresťanského života. V mestečkách Nepoškvrnenej sa využívajú moderné masovokomunikačné prostriedky – tlač, rozhlas, televízia, internet a pod.. Členovia Rytierstva Nepoškvrnenej povzbudzujú k modlitbe sv. ruženca, ktorý je „zbraňou rytiera Nepoškvrnenej“, k čítaniu Svätého písma, ako aj k noseniu Zázračnej medaily.
Podstatnou formou apoštolátu je svedectvo vlastného života. Záväzkom rytiera Nepoškvrnenej je vydávanie svedectva o nemeniteľnosti prikázaní Dekalógu, ako aj obhajoba a vysvetľovanie postoja Cirkvi v otázkach morálky. Rytieri sa angažujú v rodinnom poradenstve, v miestnom spoločenskom a politickom živote, pričom obhajujú také základné hodnoty ako napr. poctivosť. Nezamestnanosť, chudoba, ťažké životné situácie sú výzvou najmä pre zorganizované skupiny MI, ktoré pohotovo a nezištne pomáhajú starším a chorým osobám, ako aj mnohodetným rodinám. Okrem toho sa Rytierstvo Nepoškvrnenej živo angažuje v oblasti ochrany života, podujíma sa „duchovnej adopcie nenarodeného dieťaťa“, angažuje sa taktiež v ochrane pred sektami, pričom vytvára informačné miesta zamerané na sekty a nové náboženské hnutia. Pôsobí taktiež v oblasti abstinencie a všetkými vhodnými prostriedkami chráni kresťanské a vlastenecké hodnoty.
Členovia Rytierstva sa zverujú Nepoškvrnenej, pretože veria, že vďaka tomu ich apoštolát prinesie bohatšie ovocie. Práve kvôli tomu sa snažia o to, aby ich odovzdanie sa Panne Márii bolo s každým dňom čoraz plnšie a hlbšie.
Motívy pôsobenia MI
Motívy členstva a pôsobenia v Rytierstve vyjadril zakladateľ MI slovami: „Láska k Najsvätejšiemu Srdcu Pána Ježiša vyjadrená túžbou, aby čo najviac duší sa s ním skrze Nepoškvrnenú spojilo je naším jediným podnetom k činnosti.“
Podmienky členstva v MI
1. Úplné odovzdanie sa Nepoškvrnenej ako nástroj v jej materinských rukách.
„Podstatou Rytierstva Nepoškvrnenej – písal sv. Maximilián – je byť úplným vlastníctvom Nepoškvrnenej pod každým ohľadom. Preto členovia MI v akte zasvätenia prosia Nepoškvrnenú: „aby si ma prijala za svoj nástroj. Tebe, Matka, odovzdávam všetky schopnosti mojej duše i tela, môj život, smrť aj večnosť, aby si so mnou vykonala všetko, čo sa ti páči.“
Sv. Maximilián dodáva: „Takto jej odovzdaná duša nevedomky pôsobí na svoje prostredie, vyžaruje navôkol a iných priťahuje k nasledovaniu. Ale to jej nestačí. Chce pre Nepoškvrnenú spraviť všetko, čo môže a preto v ďalšej časti tohto aktu zasvätenia prosí: „Ak chceš, použi ma celého a bezvýhradne na to ..., aby som sa v tvojich nepoškvrnených a najláskavejších rukách stal užitočným nástrojom šírenia tvojej slávy v mnohých poblúdených a ľahostajných dušiach, a aby som tým prispel k rozšíreniu požehnaného kráľovstva Najsvätejšieho Ježišovho Srdca.“ Člen Rytierstva potvrdzuje a vyjadruje svoje odovzdanie sa Nepoškvrnenej predovšetkým v praxi každodenného života.
2. Nosiť Zázračnú medailu. Členovia Rytierstva Nepoškvrnenej sú povinní nábožne nosiť Zázračnú medailu, ktorá je vonkajším znakom príslušnosti k MI.
3. Zapísať sa do knihy v mieste, kde je Rytierstvo kanonicky založené.
4. Odporúča sa každý deň sa pomodliť strelnú modlitbu: „Ó Mária, bez poškvrny dedičného hriechu počatá, oroduj za nás, ktorí sa k tebe utiekame, i za všetkých, ktorí sa k tebe neutiekajú, najmä za nepriateľov Svätej cirkvi a tebe odporúčaných. Amen.“
Člen Rytierstva spája svoje modlitby s „mesačnými úmyslami“, ktoré predkladá medzinárodné centrum MI (tieto úmysly sú publikované okrem iného v „Rytieri Nepoškvrnenej“, a v „Informátori Rytierstva Nepoškvrnenej“, ako aj v každoročne vydávanom „Modlitebníku Rytiera Nepoškvrnenej a sú taktiež dostupné na internete: (www.niepokalanow.pl).
Ako sa najľahšie dá stať Rytierom Nepoškvrnenej?
Človek, ktorý chce vstúpiť do Rytierstva, sa má obrátiť s prosbou o prijatie na Národné centrum MI, alebo tam, kde je Rytierstvo kanonicky založené. V odpovedi obdrží informačné materiály, ktoré mu umožnia prehĺbenie poznatkov o charizme hnutia a združenia Rytierstva Nepoškvrnenej. Osoba, ktorá deklarovala chuť vstúpiť do Rytierstva, bude zapísaná do knihy MI (v danom dni, alebo v najbližší sviatok Panny Márie, ktorý si vyberie), dostane Diplomček MI a Zázračnú medailu. Po ich obdržaní je vhodné pristúpiť k sviatosti zmierenia a plne sa zúčastniť svätej omše. Je potrebné vykonať akt úplného zasvätenia sa Nepoškvrnenej, napr. podľa formuly nachádzajúcej sa v diplomčeku a na znak odovzdania sa prijať Zázračnú medailu. Odporúča sa obnovenie krstných sľubov (zrieknutie sa zla a vyznanie viery). Každý rok v deň zápisu do MI je možné za obvyklých podmienok získať plnomocné odpustky.
Slová povzbudenia Svätého Otca Jána Pavla II. rytierom Nepoškvrnenej
„Najmilší! Buďte silní vo viere a s entuziazmom spĺňajte úlohy Rytierstva Nepoškvrnenej, do ktorého patríte, idúc za príkladom a náukou P. Maximiliána Kolbeho... A nech vás vždy sprevádza moje apoštolské požehnanie, ktoré s veľkou láskou udeľujem vám i všetkým, ktorí patria do vášho Rytierstva“ (Rím, 18. októbra 1981).
V Poľsku sa Rytierstvo Nepoškvrnenej rozvíja od r. 1919. Do dnes – podľa kníh vedených v Niepokalanowe – sa do MI zapísalo okolo 1.9 mln osôb. Momentálne existuje približne 220 spoločenstiev Rytierstva. Vyše 120 stredísk má charakter skupín, ktoré má svoje vlastné vedenie a duchovného asistenta, čo im zabezpečuje stálu duchovnú starostlivosť, ako aj voľné pôsobenie vo farnosti v súlade s Generálnymi stanovami a vlastným direktóriom.
Vo svete je Rytierstvo Nepoškvrnenej v 47 krajinách na piatich kontinentoch Má početné strediská a 27 národných centier (mestečiek Nepoškvrnenej). Odhaduje sa, že počet jeho členov presahuje 4 mln. Časopis „Rytier Nepoškvrnenej“ vychádza vo vyše 20-tich jazykoch.
Centro Internazionale M.I.
Via San Teodoro, 42
00 186 Roma
Taliansko
Centrum Narodowe Rycerstwa Niepokalanej
Niepokalnów
96-515 Teresin
tel. 0048 46 861 37 01; 861 37 62; fax 861 34 90
Ośrodek MI
Niepokalanów
96-515 Teresin
Ośrodek Formacyjny MI
Niepokalów Lasek
ul. Teresinska 32
-
Teresin
tel. 0048 46 861 38 59
Wydawnictwo Ojców Franciszkanów
Niepokalanów
96-515 Teresin
tel. 0048 46 861 37 01; fax 861 37 59
Kláštor minoritov
Košická 2
054 01 Levoča
Tel.: 00421 905 410 231
Rytieri Nepoškvrnenej môžu získať úplné odpustky za obvyklých podmienok v dňoch:
-
v deň vstupu do Rytierstva Nepoškvrnenej
-
na slávnosť Nepoškvrneného počatia Panny Márie, 8. decembra
-
na slávnosť Zvestovania Pána, 25. marca
-
na slávnosť Nanebovzatia Panna Mária, 15. augusta
-
na výročie zjavenia sa Nepoškvrnenej v Lurdoch, 11. februára
-
na výročie zjavenia sa Nepoškvrnenej vo Fatime, 13. mája
-
na sviatok sv. Františka z Assisi, 4. októbra
-
na výročie založenia Rytierstva Nepoškvrnenej, 16. októbra
-
na výročie zjavenia Zázračnej medaily, 27. novembra
Modlitba zasvätenia sa Nepoškvrnenej (sv. Maximiliána)
Nepoškvrnená Mária, Kráľovná neba a zeme, útočisko hriešnikov a naša najláskavejšia Matka, tebe chcel Boh zveriť celý poriadok milosrdenstva. Ja, nehodný hriešnik, padám k tvojim nohám a pokorne ťa prosím, aby si ma prijala za svoj nástroj. Tebe, Matka, odovzdávam všetky schopnosti mojej duše i tela, môj život, smrť aj večnosť, aby si so mnou vykonala, čokoľvek sa ti páči. Ak chceš, použi ma celého a bezvýhradne na to, čo bolo o tebe povedané: „Ona ti rozšliape hlavu” a „Všetky bludy na celom svete si sama zničila”. Daj, aby som sa v tvojich nepoškvrnených a najláskavejších rukách stal užitočným nástrojom šírenia tvojej slávy v mnohých poblúdených a ľahostajných dušiach, a aby som tým prispel k rozšíreniu požehnaného Kráľovstva Najsvätejšieho Ježišovho Srdca. Pretože kam ty vstúpiš, tam vyprosuješ milosť obrátenia a posvätenia a cez tvoje ruky na nás zostupujú všetky milosti z Najsladšieho Ježišovho Srdca.
Dovoľ mi chváliť ťa, svätá Panna!
Daj mi moc proti tvojim nepriateľom!
Modlitba sv. Maximiliána
Dovoľ mi, chváliť Ťa, Presvätá Panna.
Dovoľ mi, aby som Ťa chválil, nech ma to čokoľvek stojí.
Dovoľ mi, aby som pre Teba a len pre Teba žil, pracoval, trpel, zničil sa a umrel.
Dovoľ mi, aby som sa pričinil k Tvojmu ešte väčšiemu a k čo najväčšiemu vyvýšeniu.
Dovoľ, aby som Ťa tak oslávil, ako Ťa ešte nik neoslávil.
Dovoľ, aby ma iní v horlivosti o Tvoje vyvýšenie predstihovali a ja ich, tak, aby v šľachetnom súperení Tvoja sláva vzrastala čoraz hlbšie, čoraz rýchlejšie, čoraz pružnejšie, tak, ako po tom túži ten, ktorý Ťa tak nevýslovne ponad všetky stvorenia vyvýšil.
V Tebe jedinej bol neporovnateľne viac zvelebený Boh, než vo všetkých svojich svätých.
Pre Teba stvoril Boh svet. Pre Teba aj mňa povolal k životu. Čím som si to zaslúžil?
Ó, dovoľ mi chváliť Ťa, Presvätá Panna.